Weense trams in Utrecht

De eerste tram uit Wenen voor de Nieuwegeinlijn is op 4 april 2008 afgeleverd in Nieuwegein. Daar wordt de tram als proefstel gebruikt. Voordat wordt overgegaan tot aanschaf van een aantal combinaties (waarschijnlijk 12 motor- en bijwagens), is dit tramstel gehuurd van de Wiener Linien.

Geplaatst door Maurits Vink, 4 april 2008 Aangevuld op 6 oktober 2008 Aangevuld op 8 oktober 2008 Aangevuld op 6 december 2008
 

Weense trams in Utrecht



Foto 1
De tram staat nu nog in de werkplaats, waar de tram nader bekeken zal worden. 4 april 2008


Foto 1
De 4946 naast één van de trams die hier al sinds begin jaren '80 rijden. 4 april 2008


Foto 1
Het Spartaanse interieur zal voor de klagende Utrechter nog wel wennen worden, zeker in vergelijking met het interieur in de normale trams. 4 april 2008


Foto 1
Foto 4 april 2008


Foto 1
Foto 4 april 2008


Foto 1
Foto 4 april 2008


Foto 1
Foto 4 april 2008


Hieronder staan weer wat nieuwe foto's van de trams uit Wenen in Utrecht. Tevens is het volgende over de trams te melden (in willekeurige volgorde):

- Vanaf 14 december (nieuwe dienstregeling) gaan er waarschijnlijk een aantal trams rijden. Omdat de bijwagens dan mogelijk nog niet klaar zijn gaan er dan losse trams rijden.
- Elke wagen wordt van binnen opgeknapt door het bedrijf Cartesius. Er wordt waar nodig geschuurd en een nieuwe verflaag aangebracht.
- De Weense trams gaan rijden in de brede ochtend- en middagspits van 7 tot half 10 en van half 4 tot 7.
- De frequentie op het traject waar de trams gaan rijden wordt dan verdubbeld (van 7 a 8 naar 3 a 4).
- Er zijn al verschillende conceptdienstregelingen gemaakt; de Weense tram als snelsneltram tussen Utrecht Moreelsepark en Utrecht Transferium Westraven of Nieuwegein Stadscentrum. Als snelsneltram zal er gestopt worden bij het Centraal Station, Westplein, 5-Meiplein, Kanaleneiland Zuid, Transferium Westraven.
- Om onduidelijkheid te voorkomen wil men de spitstram uiteindelijk op alle haltes laten stoppen.
- Probleem zijn de perronhoogtes. Deze wijken per halte af. De vloer van de Weense tram is te laag, waardoor bij instappen naar beneden moet worden gestapt. Dit mag niet van IVW.
- Er zijn verschillende oplossingen bedacht. Zo is er al bij een tram een deur ingekort, waardoor er een bijna gelijkvloerse instap is ontstaan.
- Een andere mogelijkheid is het ophogen van de sporen. Dit kan ongeveer 10 centimeter hoger worden geplaatst.
- OV-chipkaart krijgen deze en de huidige trams niet. Het is technisch gezien (oa. plaatsbepaling) veel gemakkelijker om vaste chipapparaten bij de haltes te zetten.
- De trams worden opnieuw in het rood/wit geplakt. Ook het logo van de Wiener Linien lijkt opnieuw te zijn aangebracht. De stickers hebben een speciale laag en zijn veel minder poreus dan verf. Hierdoor kan graffiti veel gemakkelijker worden verwijderd.
- De Weense wagens worden van camera's voorzien.
- De huidige groene trams worden binnenkort overgekocht door het BRU, die hiervoor een restprijs betaald aan Connexxion. Ze zouden vanaf nu of binnenkort nog een jaar of 5 meegaan.

Foto 1
Op 6 oktober stonden er al flink wat Weense trams op het remiseterrein in Nieuwegein.


Foto 1
Één van de deuren van de 4943 is aangepast aan de huidige perronhoogtes. De deur lijkt afkomstig van de in Rotterdam afgevoerde 800-stellen. De foto rechts maakte ik op de Rotterdamse Kleiweg op 23 juli 2008.


Foto 1
Er staan ook al een aantal bijwagens.


Foto 1
Versgeplakt is deze 4947. Binnen zijn medewerkers van Cartesius bezig het interieur te renoveren. Links van de tram is nog een stukje van mijn fiets te zien, mocht iemand dat interessant vinden om te weten...


Foto 1
En nog een plaatje van deze 4947. Vanaf 14 december op de lijndienst?


Foto 1
Op woensdag 8 oktober werd er door het BRU en de Inspectie Verkeer & Waterstaat een proefrit gehouden tussen het Moreelsepark en Utrecht Transferium Westraven. Op deze foto staan twee stellen bij de eindhalte Moreelsepark.


Foto 1
Hier staan de beide trams op de opstelsporen bij het Moreelsepark.


Foto 1
Hier zijn twee deuren te zien. Boven de originele deuren uit Wenen. Op de foto onder zijn aan één kant op een balkon de deuren vervangen door Rotterdamse deuren. De constructie is dusdanig aangepast dat er maar een opstapje is. Met mijn lengte van bijna 2 meter pas ik er net niet rechtop door, maar de meeste mensen zullen er geen moeite mee hebben. Omdat men ook het spoor op wil gaan hogen zal de instap letterlijk minder 'hoofdbrekens' opleveren. De deuren zullen voornamelijk uit afgevoerde ZGT-stellen uit Rotterdam komen en zullen ook RET-personeel in Nieuwegein worden aangebracht. Er komen per tramstel per zijde twee deuren. De enkele deuren aan de uiteinden zullen zoals het er nu naar uitziet niet gebruikt worden en dus ook niet aan de Utrechtse perronhoogte worden aangepast. Deze deuren blijven dan vrij waardoor personeel gemakkelijker uit de cabine kan komen. Ook zouden deze deuren nog eventueel gebruikt kunnen worden als er straks trams gaan rijden naar De Uithof met een lage instap. Dan kunnen deze Weense trams nog worden ingezet als spitstrams.


Foto 1
Op deze foto is nogmaals het hoogteverschil tussen de originele deuren en de perronhoogte te zien.


Foto 1
Boven: overleg tussen de projectleider van het Bestuur Regio Utrecht en de IVW. Onder:metingen bij Transferium Westraven.


Foto 1
Nieuwegein Stalling


Foto 1
Helaas worden ook de Weense trams met graffiti besmeurd. Binnenkort zal dit waarschijnlijk minder voorkomen als er camera's opgehangen gaan worden.



Op deze Youtube-video is te zien dat deze trams een behoorlijk vermogen hebben.


Foto 1
Op 5 december 2008 werd de 4941 door Transportbedrijf Van Maanen uit Rotterdam afgeleverd in Nieuwegein. Bij de RET is deze wagen als derde of vierde tram op een simpele doch professionele wijze aangepast bij de middendeuren.


Foto 1
De 5022 kwam nog uit de werkplaats gereden.


Foto 1


Foto 1
Om de trams onder de draad te slepen is van de Amsterdamse EMA een oude Unimog uit februari 1970 (!) geleend/gehuurd. Het BRU heeft een eigen Unimog uit Hannover aangeschaft, maar die stond nog ergens bij Amersfoort.


Foto 1
De wagen doet het nog steeds prima.


Foto 1
Met een takel wordt de 4941 de tram afgereden.


Foto 1
Alles ging goed, mede dankzij de deskundigheid van Van Maanen.


Foto 1
Goed voor de rug.


Foto 1


Foto 1
En wat is er nu eigenlijk verbouwd in Rotterdam? De oorspronkelijke Weense deuren zijn ingekort (er zijn niet voldoende Rotterdamse tramdeuren beschikbaar) en daaronder is een metalen plateau gemaakt.


Foto 1
Aan de binnenkant ziet het geheel er netjes uit. De komende weken worden de sporen opgehoogd om de instap gemakkelijker te maken.


Foto 1
Op 9 december 2008 werd er met de 4947 instructie gereden. Hier de tram bij de eindhalte in IJsselstein Zuid.


Foto 1
In maart 2009 was ook de 4901 naar Utrecht gekomen. Deze is hiermee direct de oudste dienstwagen in Nederland.


Foto 1
Tot 2008 was er op de sneltram de alleenheerschappij van deze Zwitserse trams. Daar komt nu dus naar alle waarschijnlijkheid een aantal Oostenrijkse trams bij. 4 april 2008


Kies een taal:
Top  
Contact - FAQ - © 2006-2021 Busfoto.nl - Alle afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd - Privacy & cookiebeleid